Ten rok rozpoczął się dosyć spokojnie. Styczeń i luty nie zasypały
czytelników sportowymi nowościami, ale wraz z poprawą pogody widać wyraźne
ożywienie na rynku wydawniczym. Marzec będzie już obfitował w wiele mocnych
uderzeń i w kontekście zbliżających się premier to określenie należy
potraktować jak najbardziej dosłownie. W pierwszej części miesiąca królować
będą bowiem sporty walki.
Polscy czytelnicy nie byli
dotychczas rozpieszczani przez wydawnictwa, jeśli chodzi o publikacje
poświęcone MMA. Bez wątpienia wpływ miał na to fakt, że ta dyscyplina dopiero w
ostatnich latach zyskała sporą popularność. Widać to wyraźnie po marcowych
nowościach, bo w pierwszej połowie miesiąca fani sportów walki będą mieli aż
dwa powody, by wybrać się do księgarni. 15 marca oficjalną premierę będzie
miała książka Mameda Khalidova. Jak łatwo się domyślić, największa gwiazdor w
historii polskiego MMA nie napisał wspomnień sam. Mamedowi pomagał jednak nie
byle kto – współautorem pozycji zatytułowanej „Lepiej, byś tam umarł” jest
Szczepan Twardoch, jeden z najlepszych i najpopularniejszych pisarzy ostatnich
lat. Już samo to połączenie sprawia, że wspólne dzieło obu panów zapowiada się
niezwykle intrygująco. „Z rozmów z pisarzem Szczepanem Twardochem,
zafascynowanym światem sportów męskich, wyłania się człowiek o niesamowitej
biografii i charakterze: czeczeński wojownik świadomy swojej historii i
dziedzictwa, pobożny muzułmanin, który wierzy, że islam jest jego życiową drogą
oraz Polak z wyboru, który pokochał całym sercem swoją nową ojczyznę, lecz
czuje się przez nią zdradzony”, przeczytać można w zapowiedzi publikacji. Muszę
przyznać, że choć nigdy nie byłem fanem książek pisanych w formie
wywiadu-rzeki, w tym wypadku jestem niezwykle ciekawy efektu końcowego. Z
jednej strony mamy bowiem znakomitego pisarza, który gwarantuje wysoki poziom
literacki, a z drugiej fascynującą życiową historię jednego z najlepszych
zawodników MMA. To połączenie może się okazać strzałem w dziesiątkę, choć
kibice muszą mieć na uwadze, że zdecydowanie nie będzie to pozycja wyłącznie o
sporcie. „To opowieść o poczuciu tożsamości i walce o lepszą przyszłość, która
toczy się nie tylko w błysku fleszy, ale i w codziennym życiu”, zapewniają w
opisie książki wydawcy, czyli Wydawnictwo W.A.B. Licząca 320 stron publikacja
ma na okładce wypisaną cenę 44,99 zł. Już teraz można ją jednak zamówić na Empik.com z 10% rabatem.
Pozostając w temacie MMA, cofamy
się teraz do 1 marca. Właśnie wtedy premierę miała bowiem druga propozycja dla
fanów sportów walki. Tym razem jest to książka żeńskiej gwiazdy MMA, czyli
Joanny Jędrzejczyk. „Wojowniczka. Jak stałam się niezwyciężona” to klasyczna autobiografia
napisana wspólnie z dziennikarzem „Przeglądu Sportowego”, Przemysławem
Osiakiem. Za jej wydanie odpowiada pracodawca współautora – firma Ringier Axel
Springer Polska. Jak przeczytać można w opisie wspomnień polskiej mistrzyni UFC,
na 296 stronach czytelnicy dowiedzą się m.in. „Kim jest Joanna Jędrzejczyk?” oraz „Jak doszło do tego, że zwykła dziewczyna z olsztyńskich Jarot została najlepiej rozpoznawalną, zaraz po Agnieszce Radwańskiej, polską sportsmenką? Niezawodną wojowniczką o niezłomnym charakterze, która podbiła najsłynniejsze hale podczas gal UFC w Las Vegas i Nowym Jorku?”. Książkę promuje trailer, w którym Jędrzejczyk zapewnia,
że podczas lektury będzie zarówno wesoło, jak i dramatycznie:
Pozostaje przekonać się na
własnej skórze, wysupłując z portfela 34,99 zł, bo właśnie taka cena widnieje
na okładce publikacji. Jeśli dobrze poszukać, już teraz można znaleźć biografię
w dużo niższej cenie, chociażby na LaBotiga.pl, gdzie zamówicie ją,
oszczędzając prawie 10 zł. „Najlepiej walcząca kobieta na świecie jest w pełni
świadoma tego, które sytuacje i które cechy charakteru pozwoliły jej osiągnąć
ogromny sukces po wielu latach trudnych doświadczeń, rozczarowań i rozterek”,
kończą zapowiedź wydawcy, zapewniając, że lektura okaże się dobrą propozycją
nie tylko dla zagorzałych fanów MMA.
Sporty walki zdominowały pierwszą
część marca, ale nie oznacza to braku premier dla fanów innych dyscyplin
sportowych. Tego samego 1 marca na rynku ukazała się książka Jimmy’ego Burnsa „Piłkarska
furia. Podróż przez hiszpański futbol”. To futbolowa propozycja Wydawnictwa SQN
na ten miesiąc, której tytuł zdradza właściwie wszystko o zawartości
publikacji. Ktoś, kto literaturą sportową interesuje się nie od dziś, z
pewnością doskonale zna autora. Wszak napisał on dotychczas kilka świetnych
piłkarskich pozycji, z których dwie – „Maradona. Ręka boga” (2004) i „Barca. Życie, pasja, ludzie” (2014) – ukazały się w Polsce. Teraz przyszedł czas na
trzecią, zatytułowaną w oryginale „La Roja” i nawet jeśli reprezentacji
Hiszpanii czas prosperity ma już dawno za sobą, dobrze się stało, że książkę
można wreszcie przeczytać w języku polskim. „Zabiera [ona] czytelnika w podróż
przez najważniejsze mecze i momenty, które zdefiniowały hiszpański futbol: od
pierwszych kopnięć piłki w miastach i na plażach, przez powstanie ligi i
rywalizację gigantów – FC Barcelony i Realu Madryt, po grę reprezentacji
Hiszpanii, która w wielkim stylu sięgnęła po mistrzostwo świata i dwa razy triumfowała
w mistrzostwach Europy”, czytamy w opisie, utwierdzając się w przekonaniu, że
to coś dla tych, którzy lubią poznawać historię, kulturę i społeczeństwo
jakiegoś kraju poprzez futbolowe dzieje. „Piłkarską furię” najłatwiej porównać
bowiem do „Futebola” Alexa Bellosa, którą to książkę recenzowałem tutaj.
Różnica między nimi jest taka, że pierwsza dotyczy Hiszpanii, a druga Brazylii,
ale sposób opowiadania o piłce jest tak samo zajmujący. Najnowsze wydane w
Polsce dzieło Burnsa liczy sobie 352 strony i choć ukazało się w oryginale w
2012 roku, zostało specjalnie uzupełnione przez autora dla polskich
czytelników. Okładkowa cena publikacji to 39,90 zł, ale na LaBotiga.pl „Piłkarską
furię” można nabyć już za 25,94 zł, oszczędzając prawie 14 zł.
W marcu nie zabraknie też jednak
propozycji dla fanów biegania. „Biegiem przez świat” to książka, którą 1 marca
zdecydowało się wypuścić na polski rynek Wydawnictwo Galaktyka. Firma z Łodzi
wyspecjalizowała się w biegowej tematyce i co jakiś czas raczy czytelników
nowościami. Tym razem proponuje „niepowtarzalną historię Becky Wade,
opowiadającą o jej samotnej biegowej podróży dookoła świata śladem biegaczy
różnych kultur – 9 krajów, 11 par butów i ponad 5600 pokonanych kilometrów”,
jak przeczytać można w zapowiedzi. Wpisując w Google nazwisko autorki więcej
informacji pojawia się na temat kobiety zajmującej się pisaniem romansów, ale
oczywiście ta Becky to ktoś zupełnie inny. Autorka „Biegiem przez świat” to
młoda sportsmenka, która „zapragnęła poznać innych miłośników biegania w
różnych zakątkach globu i spojrzeć na ten fenomen z szerszej perspektywy”. Tak
właśnie po udziale w eliminacjach do igrzysk olimpijskich wybrała się w podróż
życia, którą opisuje w książce. Wade „odwiedziła Anglię, Irlandię, Szwajcarię,
Etiopię, Australię, Nową Zelandię, Japonię, Szwecję i Finlandię, a więc kraje o
różnych tradycjach uprawiania lekkoatletyki. Gościła w domach biegaczy i
trenerów, dzięki czemu od podszewki poznała ich zwyczaje oraz rytuały biegowe”,
jak przeczytać można w opisie. Jeśli chcecie poznać efekt tej wyprawy,
sięgnijcie po liczącą 216 stron książkę. Biegowych emocji z pewnością w niej
nie zabraknie! Okładkowa cena publikacji to standardowe 39,90 zł, jednak
zamawiając ten tytuł na LaBotiga.pl, możecie oszczędzić prawie 14 zł.
Ale na „Biegiem przez świat” nie
zakończy się lista ciekawych sportowych nowości marca. Swoją premierą przygotował
również Dom Wydawniczy Rebis. Firma ta w ostatnim czasie wydaje głównie pozycje
z pogranicza sportu i biznesu i nie inaczej będzie 14 marca. Właśnie wtedy do
księgarni w całej Polsce trafi książka Stevena G. Mandisa „Real Madryt.
Strategia sukcesu”. Zapoznając się z tytułem od razu na myśl przychodzi inna
publikacja wydana przez Rebis: „Arsenal. Jak powstawał nowoczesny superklub”.
Wydaje się, że najnowsza piłkarska propozycja poznańskiej firmy będzie podobna.
Jeśli tak, można liczyć na świetną lekturę. Tym bardziej, że autor był bardzo blisko
jednego z największych klubów świata: „Steven G. Mandis miał bezprecedensowy
dostęp do wszelkich pracowników klubu – od prezesa, przez obecnych i byłych
piłkarzy oraz trenerów, po osoby zajmujące się stadionem, szkółką piłkarską i
infrastrukturą treningową – a także do pełnych danych finansowych i
statystycznych. Dzięki temu może przekonująco dowieść, że cała strategia Realu
Madryt, na boisku i poza nim, od doboru zawodników do zarządzania finansami,
opiera się na kulturze organizacyjnej i systemie wartości pochodzącym od
członków społeczności klubowej”. Zapowiada się ciekawie, a jeśli liczącą 432
strony publikację rekomendują Sir Alex Ferguson czy David Stern, wypada jej się
przyjrzeć. Można to uczynić, rezerwując w portfelu 39,90 zł (okładkowa cena)
lub już teraz zamawiając książkę na LaBotiga.pl w promocyjnej cenie 31,92 zł. „Książka
Mandisa nie tylko pozwala zajrzeć za kulisy działalności znakomitego klubu, ale
i precyzyjnie ukazuje niedościgły model biznesowy”, zapewniają wydawcy, tylko
zaostrzając mój apetyt na tę lekturę.
Zapowiada się mnóstwo ciekawego czytania :D
OdpowiedzUsuńZ pewnością. Już po przejrzeniu widać, że to bardziej biznesowa lektura niż sportowa. Ale to bardzo dobrze, bo widać polscy czytelnicy są już na tyle dojrzali, że interesuje ich coś więcej niż kolejna biografia sportowca. ;)
OdpowiedzUsuń