Strony

wtorek, 7 marca 2017

Marcowe premiery (cz. 1)

Ten rok rozpoczął się dosyć spokojnie. Styczeń i luty nie zasypały czytelników sportowymi nowościami, ale wraz z poprawą pogody widać wyraźne ożywienie na rynku wydawniczym. Marzec będzie już obfitował w wiele mocnych uderzeń i w kontekście zbliżających się premier to określenie należy potraktować jak najbardziej dosłownie. W pierwszej części miesiąca królować będą bowiem sporty walki.

Polscy czytelnicy nie byli dotychczas rozpieszczani przez wydawnictwa, jeśli chodzi o publikacje poświęcone MMA. Bez wątpienia wpływ miał na to fakt, że ta dyscyplina dopiero w ostatnich latach zyskała sporą popularność. Widać to wyraźnie po marcowych nowościach, bo w pierwszej połowie miesiąca fani sportów walki będą mieli aż dwa powody, by wybrać się do księgarni. 15 marca oficjalną premierę będzie miała książka Mameda Khalidova. Jak łatwo się domyślić, największa gwiazdor w historii polskiego MMA nie napisał wspomnień sam. Mamedowi pomagał jednak nie byle kto – współautorem pozycji zatytułowanej „Lepiej, byś tam umarł” jest Szczepan Twardoch, jeden z najlepszych i najpopularniejszych pisarzy ostatnich lat. Już samo to połączenie sprawia, że wspólne dzieło obu panów zapowiada się niezwykle intrygująco. „Z rozmów z pisarzem Szczepanem Twardochem, zafascynowanym światem sportów męskich, wyłania się człowiek o niesamowitej biografii i charakterze: czeczeński wojownik świadomy swojej historii i dziedzictwa, pobożny muzułmanin, który wierzy, że islam jest jego życiową drogą oraz Polak z wyboru, który pokochał całym sercem swoją nową ojczyznę, lecz czuje się przez nią zdradzony”, przeczytać można w zapowiedzi publikacji. Muszę przyznać, że choć nigdy nie byłem fanem książek pisanych w formie wywiadu-rzeki, w tym wypadku jestem niezwykle ciekawy efektu końcowego. Z jednej strony mamy bowiem znakomitego pisarza, który gwarantuje wysoki poziom literacki, a z drugiej fascynującą życiową historię jednego z najlepszych zawodników MMA. To połączenie może się okazać strzałem w dziesiątkę, choć kibice muszą mieć na uwadze, że zdecydowanie nie będzie to pozycja wyłącznie o sporcie. „To opowieść o poczuciu tożsamości i walce o lepszą przyszłość, która toczy się nie tylko w błysku fleszy, ale i w codziennym życiu”, zapewniają w opisie książki wydawcy, czyli Wydawnictwo W.A.B. Licząca 320 stron publikacja ma na okładce wypisaną cenę 44,99 zł. Już teraz można ją jednak zamówić na Empik.com z 10% rabatem.

Pozostając w temacie MMA, cofamy się teraz do 1 marca. Właśnie wtedy premierę miała bowiem druga propozycja dla fanów sportów walki. Tym razem jest to książka żeńskiej gwiazdy MMA, czyli Joanny Jędrzejczyk. „Wojowniczka. Jak stałam się niezwyciężona” to klasyczna autobiografia napisana wspólnie z dziennikarzem „Przeglądu Sportowego”, Przemysławem Osiakiem. Za jej wydanie odpowiada pracodawca współautora – firma Ringier Axel Springer Polska. Jak przeczytać można w opisie wspomnień polskiej mistrzyni UFC, na 296 stronach czytelnicy dowiedzą się m.in. „Kim jest Joanna Jędrzejczyk?” oraz „Jak doszło do tego, że zwykła dziewczyna z olsztyńskich Jarot została najlepiej rozpoznawalną, zaraz po Agnieszce Radwańskiej, polską sportsmenką? Niezawodną wojowniczką o niezłomnym charakterze, która podbiła najsłynniejsze hale podczas gal UFC w Las Vegas i Nowym Jorku?”. Książkę promuje trailer, w którym Jędrzejczyk zapewnia, że podczas lektury będzie zarówno wesoło, jak i dramatycznie:


Pozostaje przekonać się na własnej skórze, wysupłując z portfela 34,99 zł, bo właśnie taka cena widnieje na okładce publikacji. Jeśli dobrze poszukać, już teraz można znaleźć biografię w dużo niższej cenie, chociażby na LaBotiga.pl, gdzie zamówicie ją, oszczędzając prawie 10 zł. „Najlepiej walcząca kobieta na świecie jest w pełni świadoma tego, które sytuacje i które cechy charakteru pozwoliły jej osiągnąć ogromny sukces po wielu latach trudnych doświadczeń, rozczarowań i rozterek”, kończą zapowiedź wydawcy, zapewniając, że lektura okaże się dobrą propozycją nie tylko dla zagorzałych fanów MMA.

Sporty walki zdominowały pierwszą część marca, ale nie oznacza to braku premier dla fanów innych dyscyplin sportowych. Tego samego 1 marca na rynku ukazała się książka Jimmy’ego Burnsa „Piłkarska furia. Podróż przez hiszpański futbol”. To futbolowa propozycja Wydawnictwa SQN na ten miesiąc, której tytuł zdradza właściwie wszystko o zawartości publikacji. Ktoś, kto literaturą sportową interesuje się nie od dziś, z pewnością doskonale zna autora. Wszak napisał on dotychczas kilka świetnych piłkarskich pozycji, z których dwie – „Maradona. Ręka boga” (2004) i „Barca. Życie, pasja, ludzie” (2014) – ukazały się w Polsce. Teraz przyszedł czas na trzecią, zatytułowaną w oryginale „La Roja” i nawet jeśli reprezentacji Hiszpanii czas prosperity ma już dawno za sobą, dobrze się stało, że książkę można wreszcie przeczytać w języku polskim. „Zabiera [ona] czytelnika w podróż przez najważniejsze mecze i momenty, które zdefiniowały hiszpański futbol: od pierwszych kopnięć piłki w miastach i na plażach, przez powstanie ligi i rywalizację gigantów – FC Barcelony i Realu Madryt, po grę reprezentacji Hiszpanii, która w wielkim stylu sięgnęła po mistrzostwo świata i dwa razy triumfowała w mistrzostwach Europy”, czytamy w opisie, utwierdzając się w przekonaniu, że to coś dla tych, którzy lubią poznawać historię, kulturę i społeczeństwo jakiegoś kraju poprzez futbolowe dzieje. „Piłkarską furię” najłatwiej porównać bowiem do „Futebola” Alexa Bellosa, którą to książkę recenzowałem tutaj. Różnica między nimi jest taka, że pierwsza dotyczy Hiszpanii, a druga Brazylii, ale sposób opowiadania o piłce jest tak samo zajmujący. Najnowsze wydane w Polsce dzieło Burnsa liczy sobie 352 strony i choć ukazało się w oryginale w 2012 roku, zostało specjalnie uzupełnione przez autora dla polskich czytelników. Okładkowa cena publikacji to 39,90 zł, ale na LaBotiga.pl „Piłkarską furię” można nabyć już za 25,94 zł, oszczędzając prawie 14 zł.

W marcu nie zabraknie też jednak propozycji dla fanów biegania. „Biegiem przez świat” to książka, którą 1 marca zdecydowało się wypuścić na polski rynek Wydawnictwo Galaktyka. Firma z Łodzi wyspecjalizowała się w biegowej tematyce i co jakiś czas raczy czytelników nowościami. Tym razem proponuje „niepowtarzalną historię Becky Wade, opowiadającą o jej samotnej biegowej podróży dookoła świata śladem biegaczy różnych kultur – 9 krajów, 11 par butów i ponad 5600 pokonanych kilometrów”, jak przeczytać można w zapowiedzi. Wpisując w Google nazwisko autorki więcej informacji pojawia się na temat kobiety zajmującej się pisaniem romansów, ale oczywiście ta Becky to ktoś zupełnie inny. Autorka „Biegiem przez świat” to młoda sportsmenka, która „zapragnęła poznać innych miłośników biegania w różnych zakątkach globu i spojrzeć na ten fenomen z szerszej perspektywy”. Tak właśnie po udziale w eliminacjach do igrzysk olimpijskich wybrała się w podróż życia, którą opisuje w książce. Wade „odwiedziła Anglię, Irlandię, Szwajcarię, Etiopię, Australię, Nową Zelandię, Japonię, Szwecję i Finlandię, a więc kraje o różnych tradycjach uprawiania lekkoatletyki. Gościła w domach biegaczy i trenerów, dzięki czemu od podszewki poznała ich zwyczaje oraz rytuały biegowe”, jak przeczytać można w opisie. Jeśli chcecie poznać efekt tej wyprawy, sięgnijcie po liczącą 216 stron książkę. Biegowych emocji z pewnością w niej nie zabraknie! Okładkowa cena publikacji to standardowe 39,90 zł, jednak zamawiając ten tytuł na LaBotiga.pl, możecie oszczędzić prawie 14 zł.

Ale na „Biegiem przez świat” nie zakończy się lista ciekawych sportowych nowości marca. Swoją premierą przygotował również Dom Wydawniczy Rebis. Firma ta w ostatnim czasie wydaje głównie pozycje z pogranicza sportu i biznesu i nie inaczej będzie 14 marca. Właśnie wtedy do księgarni w całej Polsce trafi książka Stevena G. Mandisa „Real Madryt. Strategia sukcesu”. Zapoznając się z tytułem od razu na myśl przychodzi inna publikacja wydana przez Rebis: „Arsenal. Jak powstawał nowoczesny superklub”. Wydaje się, że najnowsza piłkarska propozycja poznańskiej firmy będzie podobna. Jeśli tak, można liczyć na świetną lekturę. Tym bardziej, że autor był bardzo blisko jednego z największych klubów świata: „Steven G. Mandis miał bezprecedensowy dostęp do wszelkich pracowników klubu – od prezesa, przez obecnych i byłych piłkarzy oraz trenerów, po osoby zajmujące się stadionem, szkółką piłkarską i infrastrukturą treningową – a także do pełnych danych finansowych i statystycznych. Dzięki temu może przekonująco dowieść, że cała strategia Realu Madryt, na boisku i poza nim, od doboru zawodników do zarządzania finansami, opiera się na kulturze organizacyjnej i systemie wartości pochodzącym od członków społeczności klubowej”. Zapowiada się ciekawie, a jeśli liczącą 432 strony publikację rekomendują Sir Alex Ferguson czy David Stern, wypada jej się przyjrzeć. Można to uczynić, rezerwując w portfelu 39,90 zł (okładkowa cena) lub już teraz zamawiając książkę na LaBotiga.pl w promocyjnej cenie 31,92 zł. „Książka Mandisa nie tylko pozwala zajrzeć za kulisy działalności znakomitego klubu, ale i precyzyjnie ukazuje niedościgły model biznesowy”, zapewniają wydawcy, tylko zaostrzając mój apetyt na tę lekturę.

2 komentarze:

  1. Zapowiada się mnóstwo ciekawego czytania :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Z pewnością. Już po przejrzeniu widać, że to bardziej biznesowa lektura niż sportowa. Ale to bardzo dobrze, bo widać polscy czytelnicy są już na tyle dojrzali, że interesuje ich coś więcej niż kolejna biografia sportowca. ;)

    OdpowiedzUsuń